Promovarea este modalitatea de dezvoltare a carierei funcţionarilor
publici.
CARE SUNT MODALITĂŢILE DE PROMOVARE?
- în grad profesional: în grad profesional imediat superior celui deţinut
- în clasă: în urma obţinerii unei diplome de studii de nivel
superior, în specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea sau într-un
domeniu considerat util pentru desfăşurarea activităţii de către conducătorul
autorităţii sau instituţiei publice
- într-o funcţie publică de conducere
- înalt funcţionar
public
IMPORTANT:
- promovarea în grad profesional şi promovarea în clasă nu sunt condiţionate de existenţa unui
post vacant.
- promovarea într-o funcţie publică din categoria înalţilor funcţionari publici, precum
şi promovarea într-o funcţie publică de conducere este condiţionată de existenţa unui
post vacant.
1. CUM SE PROMOVEAZĂ ÎN
GRAD PROFESIONAL?
Informaţii
generale:
· autorităţile şi instituţiile publice organizează concurs sau examen, cu încadrarea în fondurile bugetare alocate, prin
transformarea postului ocupat de funcţionarul public ca urmare a promovării
concursului sau examenului
· fişa postului funcţionarului public care
a promovat în grad profesional se completează cu noi atribuţii şi
responsabilităţi sau, după caz, prin creşterea gradului de complexitate a
atribuţiilor exercitate
· dacă funcţionarul public care a promovat, ocupă o
funcţie publică temporar vacantă, postul ocupat se transformă până la
data încetării raporturilor de serviciu ale acestuia
· se constituie comisii
de concurs, respectiv comisii de soluţionare a contestaţiilor, prin act
administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice. Anunţul
privind concursul sau examenul de promovare în grad profesional se publică la
locul de desfăşurare a concursului/examenului şi pe pagina de internet a
autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, la secţiunea special creată
în acest scop, cu cel puţin 30 de zile înainte de data stabilită pentru proba scrisă.
Condiţii:
· cel puţin 3 ani vechime în gradul profesional al
funcţiei publice din care promovează
· să fi obţinut un număr minim de credite prin
participarea la programe de formare, de perfecţionare, seminare, conferinţe,
schimburi de experienţă sau vizite de studiu, în condiţiile legii sau să fi
urmat o formă de perfecţionare profesională cu durata de minimum 30 de ore în
ultimii 3 ani de activitate;
· cel puţin calificativul "bine" la evaluarea
performanţelor individuale în ultimii 2 ani de activitate;
· să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în
condiţiile prevăzute de Codul administrativ
2. CUM SE PROMOVEAZĂ ÎN CLASĂ?
Informaţii
generale:
· autorităţile sau instituţiile publice pot organiza examen de promovare în clasă pentru
funcţionarii publici care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, în măsura
în care apreciază că transformarea postului ocupat de funcţionarul public
într-un post cu atribuţii corespunzătoare studiilor de nivel superior este utilă autorităţii sau instituţiei
publice.
· se constituie comisii
de examen, prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei
publice.
· anunţul privind
examenul se publică la locul de desfăşurare a examenului şi pe pagina de
internet a autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, la secţiunea
special creată în acest scop, cu cel puţin 15
zile înainte de data stabilită pentru proba scrisă.
· autorităţile şi instituţiile publice organizează
examen de promovare în clasă, cu încadrarea în fondurile bugetare alocate
· postul ocupat de funcţionarul public se transforma ca urmare a promovării
examenului într-o funcţie publică de execuţie dintr-o clasă superioară, de grad
profesional asistent.
· promovarea în clasă nu se poate face pe o funcţie publică de auditor sau de consilier
juridic.
· fişa postului funcţionarului public care a promovat în
clasă se completează cu noi atribuţii şi responsabilităţi corespunzătoare
studiilor de nivel superior sau, după caz, prin creşterea gradului de
complexitate a atribuţiilor exercitate.
· dacă funcţionarul public care a promovat, ocupă o
funcţie publică temporar vacantă, postul ocupat se transformă până la
data încetării raporturilor de serviciu ale acestuia
Condiţii:
· să dobândească, ulterior intrării în corpul
funcţionarilor publici, o diplomă de
studii de nivel superior, în specialitatea în care îşi desfăşoară
activitatea sau într-un domeniu considerat util pentru desfăşurarea activităţii
de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice;
· să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în
condiţiile prevăzute de Codul administrativ
3. CUM SE PROMOVEAZĂ ÎNTR-O FUNCŢIE PUBLICĂ DE CONDUCERE?
Condiţii:
· să fie numiţi într-o funcţie publică din clasa I;
· vechime 5 ani în specialitatea studiilor
necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de
conducere de şef birou, şef serviciu şi
secretar general al comunei, precum şi a funcţiilor publice specifice echivalente acestora;
· vechime 7 ani în specialitatea studiilor
necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiei publice de
conducere, altele decât cele prevăzute mai sus
· să îndeplinească condiţiile de studii, precum şi
condiţiile specifice necesare ocupării funcţiei publice;
· să fie absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare
de master în domeniul administraţiei
publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei
publice;
· să nu aibă o sancţiune
disciplinară neradiată în condiţiile prevăzute de Codul administrativ
· să fi obţinut un număr minim de credite prin participarea la programe de formare, de perfecţionare,
seminare, conferinţe, schimburi de experienţă sau vizite de studiu, în
condiţiile legii, sau să fi urmat o formă de perfecţionare profesională cu
durata de minimum 30 de ore în ultimii 3 ani de activitate.
· sistemul de credite necesar promovării se
reglementează prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici