COMPONENTA C14. BUNA GUVERNANȚĂ
Reforma 3 – Management performant al resurselor umane în sectorul public
Jalon 418 - Intrarea în vigoare a două acte
legislative privind managementul resurselor umane
Reforma 3 – Management performant al resurselor umane în sectorul public
Obiectivul reformei este de a moderniza managementul funcției publice, promovând un nou sistem de recrutare transparent și incluziv, utilizând un cadru de competențe adecvat realităților din sectorul public, în corelare directă cu nevoile instituționale și cu nevoile cetățenilor și ale mediului de afaceri pe care îi servesc. Aceste măsuri de reformă vor fi realizate în tandem cu o puternică digitalizare a sectorului public și cu dobândirea de competențe digitale în rândul funcționarilor publici.
În cadrul acestei reforme se vor desfășura următoarele acțiuni specifice:
1. Efectuarea unei analize ex-post a concursului național (pilot) pentru selectarea a două categorii de funcții publice în administrația centrală.
2. Desfășurarea anuală a cel puțin două concursuri naționale de recrutare a funcționarilor publici pentru cel puțin 3 categorii/ grade ale funcției publice.
3. Adoptarea și intrarea în vigoare a două acte legislative privind managementul resurselor umane:
(i) primul dintre acestea va introduce modificări privind gestionarea carierei funcționarilor publici pentru ca aceasta să se bazeze pe meritocrație;
(ii) al doilea va reglementa gestionarea agenților contractuali din administrația publică.
4. Operaționalizarea cadrelor de competență din administrația publică centrală, care va include pregătirea și adoptarea actului legislativ și punerea în aplicare efectivă a acestuia.
Jalon 418 - Intrarea în vigoare a două acte legislative privind managementul resurselor umane
Descriere jalon:
Următoarele acte legislative vor
fi adoptate și vor intra în vigoare:
(1) introducerea unor
modificări privind gestionarea carierei funcționarilor publici pentru ca
aceasta să se bazeze pe meritocrație și, în special, dezvoltarea unei politici
de mobilitate orizontală/ prin rotație și structurarea carierei astfel încât
activitatea funcționarilor publici să fie mai bine direcționată;
(2) gestiunea personalului contractual din
administrația publică.
Indicator calitativ: Dispoziție legală care indică intrarea în vigoare a actelor legislative
privind managementul resurselor umane
Calendar orientativ: T4 2024
Buget: 2.000.000 EURO
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prezentare:
Această
inițiativă aferentă Reformei 3. Management performant al resurselor umane în
sectorul public urmărește identificarea și implementarea unor soluții privind
creșterea prestigiului funcției publice prin:
1.realizarea unui studiu integrat și actualizat privind managementul resurselor umane - o analiză/radiografie a managementului resurselor umane la momentul actual în cuprinsul căreia vor fi formulate soluții clare, fiabile și procedurabile în limbaj juridic, care să faciliteze elaborarea și fundamentarea pachetului legislativ care vizează modificări ale managementului carierei funcționarilor publici bazate pe meritocrație;
2. elaborarea a 2 propuneri legislative privind
managementul resurselor umane care vor avea în vedere:
a) modificări ale managementului carierei funcţionarilor publici bazate pe meritocraţie, care recompensează
performanța și contribuie la dezvoltarea personalului;
b) gestiunea personalului contractual din
administraţia publică.
3. pachet de
intervenții publice în vederea diseminării și promovării rezultatelor și
recomandărilor în vederea creșterii prestigiului funcției publice prin:
a) realizarea unei analize de imagine a modului în
care este reflectat rolul ANFP şi al funcţionarilor publici în opinia publică;
b) realizarea unui studiu cu privire la modul în
care este percepută imaginea funcţionarilor publici în alte state europene şi
modalitatea prin care alte state au reuşit să crească prestigiul funcţiei
publice (modele de bune practici);
c) consolidarea şi dezvoltarea de parteneriate cu
diferiţi comunicatori, lideri de opinie etc;
d) organizarea unor evenimente de diseminare a
rezultatelor, precum şi a specificului activităţilor pe care le implică funcţia
publică.
26.02.2024 - Comunicat de presă
Studiu privind situația actuală a carierei funcționarilor publici din administrația publică, cu formularea de recomandări și întărirea rolului consilierului de etică
Analiza privind gestionarea personalului contractual, respectiv analiza cadrului normativ care face distincția între cele două categorii de personal, respectiv între funcționarii publici și personalul contractual care lucrează în România
Studiu cu privire la modul în care este percepută imaginea funcționarilor publici în alte state europene și instrumentele prin care alte state au reușit să crească prestigiul funcției publice (modele de bune practici)
Analiza de imagine asupra modului cum este reflectat rolul ANFP și al funcționarilor publici în opinia publică