COMPONENTA C14. BUNA GUVERNANȚĂ
Reforma 3 – Management performant al resurselor umane în sectorul public
Jalon 416 - Analiza ex-post a concursului național (pilot) pentru selectarea
a două categorii de funcții publice în administrația centrală
Jalon 417 - Finalizarea anuală a cel puțin două
concursuri naționale de recrutare a funcționarilor publici pentru cel puțin 3
categorii/ grade de funcții publice
Reforma 3 – Management performant al resurselor umane în sectorul public
Obiectivul reformei este de a moderniza managementul funcției publice, promovând un nou sistem de recrutare transparent și incluziv, utilizând un cadru de competențe adecvat realităților din sectorul public, în corelare directă cu nevoile instituționale și cu nevoile cetățenilor și ale mediului de afaceri pe care îi servesc. Aceste măsuri de reformă vor fi realizate în tandem cu o puternică digitalizare a sectorului public și cu dobândirea de competențe digitale în rândul funcționarilor publici.
În cadrul acestei reforme se vor desfășura următoarele acțiuni specifice:
1. Efectuarea unei analize ex-post a concursului național (pilot) pentru selectarea a două categorii de funcții publice în administrația centrală.
2. Desfășurarea anuală a cel puțin două concursuri naționale de recrutare a funcționarilor publici pentru cel puțin 3 categorii/ grade ale funcției publice.
3. Adoptarea și intrarea în vigoare a două acte legislative privind managementul resurselor umane:
(i) primul dintre acestea va introduce modificări privind gestionarea carierei funcționarilor publici pentru ca aceasta să se bazeze pe meritocrație;
(ii) al doilea va reglementa gestionarea agenților contractuali din administrația publică.
4. Operaționalizarea cadrelor de competență din administrația publică centrală, care va include pregătirea și adoptarea actului legislativ și punerea în aplicare efectivă a acestuia.
Jalon 416 - Analiza ex-post a concursului național (pilot) pentru selectarea a două categorii de funcții publice în administrația centrală
Descriere jalon:
Concursul național (pilot) pentru selectarea a două categorii de funcții publice în administrația centrală se va organiza și se va finaliza în conformitate cu procedurile aprobate de Guvern. După realizarea proiectului-pilot, se va efectua o analiză ex-post a rezultatelor și a impactului obținut, ale cărei rezultate vor permite adaptarea concursului național de recrutare realizat pe scară mai largă.
Indicator calitativ: Publicarea raportului de analiză ex-post
Calendar orientativ: T2 2023
Analiza ex-post a concursului național (pilot)
Jalon 417 - Finalizarea anuală a cel puțin două concursuri naționale de recrutare a funcționarilor publici pentru cel puțin 3 categorii/ grade de funcții publice
Descriere jalon:
Se vor realiza următoarele:
- aprobarea de către Guvern a procedurii de organizare și desfășurare a concursului național extins la celelalte categorii de funcții publice generale din administrația publică (pe lângă cele care fac obiectul proiectului-pilot), în conformitate cu legislația în vigoare.
- analize bazate pe colectarea de date, pe studii, sondaje și planuri de recrutare pentru a stabili modul de operaționalizare a concursului național vor fi desfășurate înainte de pregătirea proiectului de act legislativ.
- organizarea și finalizarea a două concursuri naționale.
Indicator calitativ: Finalizarea a două concursuri naționale de recrutare a funcționarilor publici
Calendar orientativ: T4 2023
Buget: 8.000.000 EURO (Jalon 416 și Jalon 417)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prezentare:
Organizarea
etapizată a concursului național pentru celelalte categorii de funcții publice
la nivelul administrației publice, altele decât cele pilotate deja, se va face
după efectuarea unei analize și pe baza experiențelor pozitive a modului în
care s-a derulat faza pilot a concursului național pentru debutanți și înalți
funcționari publici. Se are în vedere organizarea etapizată a concursului la
nivel național pentru alte categorii de funcții publice, conform legislaţiei în
vigoare (minimum 2 concursuri naționale pe an pentru minimum 3 categorii de
funcții publice/ clase/ grade, la momentul derulării concursului) – categorii
care vor fi stabilite în urma realizării unor analize și consultări cu privire
la nevoile instituționale și la planurile de recrutare elaborate în cadrul
instituțiilor publice.
Tranziția etapizată va include externalizarea
serviciilor de testare a competențelor (teste psihometrice, de aptitudine,
testare competențe IT și lingvistice, testare avansată) și ulterior
transformarea ANFP într-un centru național de testare (preliminară și avansată)
și de evaluare a competențelor.
Materiale suport realizate în cadrul proiectelor: